DESEMBER-bildet er fra revyen «Opp med humøret»

Publisert av Lillian Mobæk den 01.05.22. Oppdatert 01.12.22.

I 2022 har kalenderen til Blaker og Sørum Historielag gamle bilder fra sang-, musikk- og revylivet i Blaker, Frogner, Sørum og Sørumsand. DESEMBER-bildet er fra revyen «Opp med humøret» på Bruvollen i 1964.

Hver måned blir det aktuelle kalender-bildet presentert i Album, med nærmere detaljer om bildet. Se album

Ta gjerne kontakt hvis dere har mer informasjon om bildene.

DESEMBER-bildet er fra revyen «Opp med humøret» på Bruvollen i 1964.

DESEMBER-bildet er fra revyen «Opp med humøret» på Bruvollen 1964.

Fra venstre: Roar Paulsen, Asta Harfallet, Egil Foss, Kjellaug Kurland, Øivind Schea, Liv Karlsen Bjørnstad, Andreas Svardal og Bosse Ånerud.

NOVEMBER-bildet er fra revy på Festiviteten på Sørumsand ca. 1968.

NOVEMBER-bildet er fra revy på Festiviteten på Sørumsand ca. 1968.

Bakerst: Helge Rønning, Sven Aslaksen, Kjell Mobæk.
Foran: Solveig Sem, Åsmund Huser, Freddie Westby, Borghild Gjelsnes og Kåre Bjørklund.

OKTOBER-bildet er av Sørum underholdningsklubb.

Sørum underholdningsklubb

Fra venstre: Grete Kristoffersen, Else Bassøe, Ingrid Larsen, ukjent, Arne Lund. Grete og Ingrid er født Bassøe, og døtre av Else.
Personer skjult bak er ukjente. Halvt ansikt foran til venstre kan være Marie Borge, som var fast pianist.

SEPTEMBER-bildet er av Lindeberg Blåseensemble.

Lindeberg Blåseensemble

Fra venstre: Roy (?), Ottar Wærhaug, Hans Helsør, Morgen (?), Aage Kleven, Jon Breifjell.

AUGUST-bildet er av Aggi Ramsøy i hagen på Hogset i 1934.

Aggi Ramsøy - norgesmester i trekkspill 1936

Aggi Ramsøy ble norgesmester i trekkspill i 1936.

JULI-bildet er av Sørumsand musikklag på trappa til Fram, Arbeiderforeningens lokale 1935-40.

Sørumsand Musikklag
Bak fra venstre: Trygve Nafstad, Olaf Eriksen, Olaf Fagersand, Kåre Nafstad, Trygve Wang, Rolf Eid (dirigent og leder).
Midten: Trygve Lystad, Toralf Westby, Otto Moen, Rolf Nicolaisen, Øivind Fagersand, Bernhard Olsen.
Foran: Arne A. Østby, Johan Bingen, Erling Nafstad, Kristian Westby, Olaf Westby.

JUNI-bildet er av Sørum skoles musikkorps 1952.

Sørum skoles musikkorps 1952
1. rekke fra venstre: Arne Olsen (Glitre), Tore Bøhler, Jon Egner, Gerd Olsen (Walstad), dirigent Ivar H. Sagen, Kirsten Tønsberg, Ivar H. Sagen, Bjørg Greter, Odd Mobæk.

2. rekke fra venstre: Øyvind Bakstad, Synnøve Moen, Hans Jakob Aalgaard, Thorodd Cock, Jan Bingen.
3. rekke fra venstre: Asbjørn Bingen, Karl Adolf Lindbäck, Jan Eriksen, Eivind Bakke.

MAI-bildet er av Victoria Jazzband ca. 1939.

Victoria Jazzband ca. 1939

Fra venstre: Martin Asak, Arthur Engerdahl, Lars Asak, Birger Ausen.

APRIL-bildet er av Fossegrimen i 1924.

Fossegrimen 1924

Foran: Solveig Fauskal, Solveig Enerud, Randi Hansen, Jenny Fossum, Anna Orderud, Else Frogner, Mimmi Monsrud, Gudrun Bergerud, Margit Engebretsen, Mari Stykket, Lydia Nevjen, Ingerid Nilsen, Gunvor Enerud, Sigrid Ludvigsen, Inga Myrvold.
Bak: Øivind Sørensen, Bjarne Bergerud, Ragnvald Nordlund, Oskar Østli, Sigurd Ludvigsen, Johan Tønsberg, Reidar Torgersen, Johan Presterud, Oskar Engebretsen, Ole Nikolaisen, Torleif Torgersen, Ivar Jakobsen, Olaf Orderud.

MARS-bildet er av Sørumsand skoles barnekor på slutten av 1920-tallet.

Sørumsand skoles barnekor - 1920-tallet

Bak fra venstre: Irene Sletto, Ingerid Halvorsen, Edel Hauge, Astrid Flatla, Ragnhild Fagersand, Ella Nafstad, Margrethe Flatla, Borghild Olsen, Ester Englund, Ella Sennerud, Marie Lindeberg, Gunnvor Flatla, Eva Fyhn.
Midten: Åse Foss, Bergljot Rønsen, Ester Rønsen, Lykke Nordby, lærer og dirigent Karl Stokke, Solveig Tangen, Lydia Presterud, Bertha Østby.
Foran: Kristian Englund, (?) Sennerud, Øivind Fagersand, Reidar Rebakken, Arne Wølner, Trygve Nafstad, Eivind Rygh.

FEBRUAR-bildet er av Sørum sangkor ca. 1925.

1. rekke fra v.: Kristine O. Wølner, Thordis O. Wølner og Ingeborg Hammeren.
2. rekke fra v.: Thorleif Skjøteskift (dirigent), Ingeborg Døli, Ingeborg Nordli, Ragnhild Egner, Fredrike Bjørndal, Signe Thorbjørnsrud, Evelyn Bingen, Ragnhild Gulbrandsen.
3. rekke fra v.: nr. 4 Mina Svendsen, nr. 6 Klara Egner, nr. 7 Maren Hammerstad.
Bak fra v.: Leif Wølner, foran døra Sivert H. Lohne, Erland Aasgaard, Ragnar Rasmussen, Thorleif Wølneberg, Olav Hauge og Johan Hammeren.

JANUAR-bildet er av Frogner sangerlag

Frogner sangerlag på sangerstevne ved Dragsjøhytta 1949.

FORSIDE-bildet på kalenderen er en tegning fra basar på Nordli i 1950-åra.

Sittende fra venstre: en handelsbetjent, Kjell Midtskogen, Berit Dahl, Leif Mathisen, Arne Lund, postmester Longva.
Bak fra venstre: Otto Reppen, tannlege Leif Sagen.

Kalender-utvalget består nå av Elin Mørk, Åge Monsrud og Anders Henriksen. Det legges vekt på å presentere alle deler av bygda, likelig fordelt på Blaker, Frogner, Sørum og Sørumsand, og med nye temaer og bilder hvert år.

OBS!
 Det er oppgitt feil adresse for hjemmesiden i kalenderen. Riktig adresse er https://www.blakerogsorumhistorielag.no/